Instrumenten & output
operationeel doel
Instrumenten
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | 0utput gerealiseerd | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Meetmoment: | Begroting 2017 | |||||
2.1.1.01 Uitbouwen samenwerking rondom verkeersmanagement met regionale partners | - De samenwerking met gemeenten is in 2017 verder voortgezet. De gemeenten Heemstede, Haarlem, Zaanstad, Hoorn en Heerhugowaard hebben hun verkeerslichten aangesloten op de provinciale verkeerscentrale en Amsterdam gebruikt ons netwerkmanagementsysteem. Met deze gemeenten zijn afspraken gemaakt over vormen van beheer en over inzet van gezamenlijke scenario’s. - De PraktijkProef Amsterdam (PPA) Noord fase 2 is in 2017 succesvol afgerond op de N516. Besluitvorming over verdere mogelijkheden tot implementatie loopt. PPA fase 3 is eind 2017 gestart. | |||||
- Samenwerking met een aantal gemeenten en Rijkswaterstaat geïntensiveerd. | ||||||
Meetmoment: | Begroting 2017 | |||||
2.1.1.02 Uitvoeren beleidskader verkeersmanagement | - Conform. - Conform. - Conform. - Conform. | |||||
- De zodanige optimalisatie van de VRI’s dat het aantal voertuigverliesuren tot 2020 met 6% per jaar afneemt door implementatie van verkeerskundig beheer. Hierbij wordt jaarlijks bij 80 VRI's een verkeerskundige analyse uitgevoerd en waar nodig wordt een optimalisatie uitgevoerd. | ||||||
Toelichting | ||||||
De provincie heeft een tussentijdse evaluatie laten opstellen. Uit de evaluatie is op hoofdlijnen gebleken dat: Het Beter Benutten project Intelligente Kruispunten (of beter intelligente verkeerslichten, i-VRI) is gestart. Er wordt gewerkt aan een technisch goede basis om het verkeer netwerkbreed te monitoren en te optimaliseren. De eerste i-VRI’s waren eind 2017 operationeel. De KAR-analyseapplicatie wordt aangesloten op de landelijke ontwikkeling. Die is gestart en loopt door in 2018. |
Meerjarenoverzicht baten & lasten (x 1.000 euro)
operationeel doel
Meerjarenoverzicht en toelichting
Operationeel doel 2.1.1 | Verkeersmanagement op provinciale infrastructuur ontwikkelen, realiseren en beheren | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Jaarrekening | Ontwerp begroting 2017 | Actuele begroting 2017 | Jaarrekening 2017 | Bedrag verschil * | % | Begroting 2018 |
Apparaatskosten | 4.097 | 2.201 | 1.955 | 2.119 | -164 | -8 | 6.176 |
Directe lasten | 5.289 | 4.130 | 1.525 | 1.526 | -1 | - | 1.470 |
Kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | 3 | -3 | - | 0 |
Overdrachten | 431 | 900 | 450 | 623 | -173 | -39 | 630 |
Subtotaal Lasten | 9.817 | 7.231 | 3.930 | 4.272 | -342 | -9 | 8.276 |
Baten | -4.152 | -3.579 | -560 | -345 | -215 | 38 | -1.010 |
Saldo van baten en lasten | 5.665 | 3.652 | 3.370 | 3.926 | -556 | -17 | 7.266 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 5.665 | 3.652 | 3.370 | 3.926 | -556 | -17 | 7.266 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Directe lasten
Lagere uitgaven voor verkeersmanagement. Eén van de oorzaken is dat de internationale Intertraffic beurs niet plaatsvond in 2017. Deze beurs wordt om de twee jaar georganiseerd (minder besteed, € 46.000, neutraal).
Overdrachten
In de begroting 2017 was geen bedrag opgenomen ten behoeve van systemen voor de inwinning van verkeersdata. Dit project was niet voorzien bij het opstellen van de begroting (meer besteed, € 50.000, nadeel).
De uitgaven voor bijdragen in het programma Nationale Databank Wegverkeergegevens (NDW) werden in 2017 onder dit operationeel doel (OD) begroot en onder OD 2.1.2. Op OD 2.1.2 is een overschrijding zichtbaar ten opzichte van de begroting 2017 (meer besteed, € 28.000, neutraal).
Een overschrijding van € 80.000 is ontstaan omdat de bijdrage aan het Nationale Databank Wegverkeergegevens (NDW) inclusief btw wordt toegekend, maar exclusief btw is begroot. De BTW wordt achteraf bij nacalculatie met partijen in 2018 verrekend (meer besteed, € 80.000, nadeel).
Baten
De baten vallen voor het product Verkeersmanagement lager uit (minder baten, € 59.000, nadeel, waarvan € 46.000 neutraal). Dit verschil wordt veroorzaakt door de volgende posten:
In de begroting 2017 zijn bijdragen van Rijkswaterstaat voor de Praktijkproef Amsterdam (PPA) geraamd op nul, maar zijn er in 2017 alsnog bijdragen ontvangen van RWS ter dekking van de laatste uitgaven voor de praktijkproef. De uitgaven van de PPA worden volledig gedekt door een bijdrage van Rijkswaterstaat (meer baten € 206.000, voordeel).
De Regionale Samenwerking Verkeersmanagement (minder baten, € 265.000, nadeel). Jaarlijks worden voor de regionale samenwerking Verkeersmanagement bijdragen ontvangen van RWS, Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam (jaarlijks €560.000). De uitgaven van de samenwerking fluctueren van jaar tot jaar, o.a. afhankelijk van de Intertraffic beurs die één keer per twee jaar wordt georganiseerd. In 2017 is er geen beurs georganiseerd en is €265.000 van de ontvangen bijdrage in 2017 gereserveerd voor uitgaven 2018 en daardoor gecorrigeerd op de baten.