Doelenboom
Beleidsdoel 1.1
Het provinciaal bestuur goed organiseren
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Beleidsdoel 1.2
Openbare orde handhaven en veiligheid verzekeren
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Beleidsdoel 1.3
Het provinciaal bestuur representeren
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Maatschappelijk doel
Een goed functionerend openbaar bestuur waarborgen.
Realisatie van de prioriteiten voor dit begrotingsjaar
Prioriteit | % | Toelichting |
---|---|---|
De kwaliteit van het bestuur in Noord-Holland bevorderen, bevorderen van de integriteit, de weerbaarheid en stabiliteit van de lokale overheid en uitvoeren van burgemeesterskandidaat assessments (OD 1.1.1). | 100% | |
De oriëntatie op andere samenwerkingsverbanden en relaties verstevigen, die voortvloeien uit de Ruimtelijke-economische Actie-Agenda 2016-2020, zowel naar andere provincies toe als ook naar de Metropoolregio Amsterdam (OD 1.1.1). | 100% | De bestuurlijke samenwerking in de Metropoolregio Amsterdam vindt sinds 1 januari 2017 plaats op basis van een convenant waarin samenwerkingsafspraken zijn gemaakt. |
Integriteit borgen en toetsen: integriteitsonderzoeken op basis van de wet BIBOB uitvoeren: screenen van ondernemingen die inschrijven op een aanbesteding, of die omgevingsvergunning of subsidieaanvragen (OD 1.1.2). | 100% | |
Interbestuurlijk toezicht op gemeenten en waterschappen uitvoeren op grond van de Wet Revitalisering generiek toezicht en Gemeentewet. Gedeputeerde Staten hebben in dit kader vijf risicogebieden aangewezen waarop systematisch toezicht wordt gehouden: financiën, archief- en informatiehuishouding, toezicht en handhaving door gemeenten en waterschappen op het terrein van het omgevingsrecht, ruimtelijke ordening en huisvesting van verblijfsgerechtigde asielzoekers. Op de overige wettelijke taken van gemeenten is het toezicht incidentgericht en komt de provincie alleen in actie na een signaal, dat er iets mis is (O.D. 1.1.3). | 100% | |
Rijkstaken CvdK uitvoeren: bewaken en bevorderen van de bestuurlijke samenwerking tussen de rijksfunctionarissen en de besturen in de provincie door de CvdK (O.D. 1.1.4). | 100% | |
Bewaken en bevorderen van bestuurlijke samenwerking in crisisbeheersing en veiligheidszorg: adviseren en faciliteren van bestuurlijke samenwerking in crisisbeheersing en veiligheid (O.D. 1.2.1). | 100% | |
Uitvoeren van Europastrategie Noord-Holland 2017-2021 en de Randstad Strategie Europa 2016-2019 (OD 1.3.2). | 100% | Op 6 februari 2017 is de Europastrategie Noord-Holland voor vier jaar vastgesteld door PS. |
Optimaal benutten van Europese subsidieprogramma’s voor het realiseren van provinciaal beleid (OD 1.3.2). | 100% | Het MKB Innovatiefonds Noord-Holland heeft € 5 miljoen EFRO subsidie ontvangen. Hiermee wordt het innovatief MKB in Noord-Holland ondersteund. |
Ontwikkelingen in de omgevingsfactoren lopende het begrotingsjaar
Omgevingsfactor | Ontwikkeling |
---|---|
De actualiteiten kunnen de bestuurlijke prioriteiten veranderen. | Het kabinet heeft in februari 2018 een inter-bestuurlijk programma vastgesteld met de koepels IPO, VNG en Unie van Waterschappen. |
Interbestuurlijk toezicht vindt op 5 risicodomeinen risicogericht plaats. Voor de overige domeinen incidenteel gericht. In de tijd kunnen de domeinen wisselen (OD 1.1.3). | In mei 2017 hebben gedeputeerde staten het nieuwe IBT-beleid 2018-2021 vastgesteld. Daarbij zijn de risicodomeinen waarop risicogericht toezicht wordt gehouden teruggebracht naar 4 domeinen. Interbestuurlijk toezicht op het domein Ruimtelijke ordening vindt voortaan plaats aan de hand van thema’s en praktijktoetsen. |
Overgang van analoog naar digitaal archiveren (OD 1.1.3). | Voor duurzame opslag van digitale archiefinformatie, het zgn. E-depot, wordt samengewerkt met het Noord-Hollands Archief. Begin 2018 zal de eerste digitale informatie naar het E-depot worden overgebracht. |
Op het gebied van Wet Bibob: | |
| Vanaf 2017 worden ook subsidiebesluiten getoetst. |
| De doorlooptijden bij het Landelijk Bureau zijn langer geworden. Hierover vindt overleg plaats met het ministerie van Justitie en Veiligheid. |
| Vooralsnog is het aantal rechtszaken stabiel. |
Op het gebied van Integriteit algemeen: | |
| De wetswijziging is inmiddels geïmplementeerd. |
Verbonden partijen
Programma | OD | Verbonden partij | Doel |
---|---|---|---|
1 | 1.1.1 | Randstedelijke Rekenkamer | Rekenkamerfunctie |
1 | 1.1.1 | Interprovinciaal Overleg | Belangenbehartiging provincies |
*Verdere informatie is te vinden in de paragraaf verbonden partijen
Gerealiseerde budgettabel
(bedragen × € 1.000)
Lasten | Jaarrekening 2016 | Ontwerpbegroting 2017 | Actuele begroting 2017 | Jaarrekening 2017 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 17.500 | 12.354 | 12.609 | 10.662 | 1.947 | 15 | 12.596 |
Directe lasten | 4.882 | 7.590 | 6.490 | 5.669 | 822 | 13 | 6.851 |
Overdrachten | 10.450 | 2.967 | 8.910 | 6.854 | 2.056 | 23 | 4.412 |
Subtotaal lasten | 32.831 | 22.911 | 28.009 | 23.184 | 4.825 | 17 | 23.859 |
Baten | -1.134 | -243 | -97 | -120 | 23 | -24 | -93 |
Saldo van baten en lasten | 31.697 | 22.668 | 27.912 | 23.064 | 4.848 | 17 | 23.766 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 3.000 |
Onttrekking reserves | -6.722 | -152 | -4.527 | -2.681 | -1.846 | 41 | -183 |
Resultaat | 24.975 | 22.516 | 23.385 | 20.384 | 3.002 | 13 | 26.583 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de gerealiseerde budgettabel
Apparaatskosten
De apparaatskosten worden grotendeels via een van tevoren bepaalde verdeelsleutel toegerekend aan de programma's. Verschillen met de begroting hebben daardoor een algemene oorzaak. Deze leest u in de paragraaf bedrijfsvoering.
Directe lasten
OD 1.1.1 Onderzoeken, evaluaties en monitors konden in 2017 in eigen huis worden uitgevoerd (minder besteed, € 135.000, voordeel).
Bij OD 1.1.1 en bij OD 1.3.2 is sprake van een verschuiving van directe lasten naar overdrachten (minder besteed, € 479.000, neutraal).
Er is sprake van diverse kleinere verschillen op meerdere OD’s (minder besteed, € 208.000, voordeel).
Overdrachten
OD 1.1.1 In 2017 heeft restitutie van fractievergoedingen over de periode maart 2015 – maart 2016 plaatsgevonden (minder besteed, € 130.000, voordeel).
OD 1.1.1 Hoewel de uitvoeringsregeling veelvuldig onder de aandacht is gebracht, waren er toch minder aanvragen voor de uitvoeringsregeling Versterken Bestuurskracht Noord-Holland. Daardoor is niet het hele subsidieplafond benut (minder besteed, € 99.000, voordeel).
OD 1.3.2 Er zijn minder subsidies verleend uit de reserve Europese projecten dan verwacht voor: Kansen voor West 2 (€ 1,1 miljoen) en Interreg 2 Zeeën (€ 750.000). Dit is veroorzaakt doordat de voor de aanvraag benodigde dossiers van de aanvragers nog niet compleet waren (minder besteed, € 1,8 miljoen, neutraal).
Bij OD 1.1.1 en bij OD 1.3.2 is sprake van een verschuiving van overdrachten naar directe lasten (meer besteed, € 479.000, neutraal).
OD 1.3.2 In 2017 kon een aantal bijdragen aan het IPO worden betaald uit de begrotingsprogramma’s waar de projecten onder vallen (minder besteed, € 159.000, neutraal).
Er is sprake van diverse kleinere verschillen op meerdere OD’s (minder besteed, € 115.000, voordeel).
Onttrekking reserves
OD 1.3.2 De onttrekking uit de reserve cofinanciering Europese projecten is aangepast aan de uitgaven uit de reserve (minder onttrokken, € 1,8 miljoen, neutraal).