Doelenboom
Beleidsdoel 4.1
Milieukwaliteit in Noord-Holland voldoet minimaal aan wettelijke basiskwaliteit
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Beleidsdoel 4.2
Beperken energiebehoefte, maximaliseren gebruik van duurzame energie en efficiënt gebruik fossiele energie en grondstoffen
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Maatschappelijk doel
Een duurzame, veilige en gezonde leefomgeving in de provincie Noord-Holland bevorderen.
Realisatie van de prioriteiten voor dit begrotingsjaar
Prioriteit | % | Toelichting |
---|---|---|
Opdracht geven aan de Omgevingsdiensten voor het uitvoeren van de VTH-taken. De VTH-plustaken zijn, zoals overeengekomen in de dienstverleningsovereenkomst, overgedragen en uitgevoerd. | 100 % | De aan de omgevingsdiensten opgedragen taken zijn volgens de overeenkomsten en uitvoeringsprogramma’s uitgevoerd. Afwijkingen zijn tussentijds tijdig besproken. |
Uitvoering geven aan het Regionaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit Noordvleugel en aan de afspraken in het kader van de milieudialogen IJmond en Westpoort. | 100 % | Het RSL is nu in een afrondende fase: alle projecten zijn nu bezig met hun eind verantwoording of hebben deze inmiddels ingediend. Er worden geen nieuwe projecten meer uitgevoerd. Op basis van deze eindverantwoordingen, zal de provincie een eindrapportage opstellen voor het Rijk en verzoeken om vaststelling van verkregen subsidie van het Rijk. |
Opstellen van het ontwikkelingsperspectief Circulaire Economie. | 100 % | Het Ontwikkelingsperspectief is in juli door PS vastgesteld en met de bijbehorende actieagenda volop in werking. Het afgelopen half jaar zijn er 25 projecten uit de actieagenda opgestart en met GO-NH en PIM heeft de provincie haar aanjaagrol voor circulaire economie zeer voortvarend ingezet. De provincie ook meegeschreven aan de transitieagenda’s die voortkomen uit het Grondstoffenakkoord (Rijksbeleid CE). |
Servicepunt Duurzame Energie is aanbesteed en operationeel. | 100 % | Vanaf 1 januari 2017 is de uitvoering van het servicepunt overgegaan van DWA naar Over Morgen en Andersson Elffers Felix (AEF). Het ‘nieuwe’ servicepunt legt de focus op het verduurzamen van de warmtevoorziening van gebouwde omgeving. |
Ontwikkelingen in de omgevingsfactoren lopende het begrotingsjaar
Omgevingsfactor | Ontwikkeling |
---|---|
De combinatie van functies (wonen, werken, recreëren) binnen ons grondgebied geeft spanningen op het gebied van leefbaarheid en gezondheid. Een voorbeeld hiervan is het Noordzeekanaalgebied, waar in de milieudialogen IJmond en Westpoort wordt samengewerkt om met deze spanningen om te gaan. | Er is in het kader van de omgevingsvisie en als experiment vanuit de milieudialogen een milieucafé geweest in april. In het kader van de op te stellen omgevingsvisie is het gesprek aangegaan in een milieucafé met bewoners, bedrijven en overheden in de regio. |
Het werkveld milieu heeft te maken met wijzigingen in het stelsel van het omgevingsrecht. Hierdoor zal de provinciale rol en mogelijk ook het takenpakket voor milieu veranderen. | Onder de Omgevingswet gaan de bodemtaken naar de gemeenten, de provincie krijgt een grotere rol bij het bewaken van de grondwaterkwaliteit. De overige taken blijven op hoofdlijnen gelijk, maar de aanpassing van het instrumentarium zal gevolgen hebben voor de wijze van sturen. Zo zal meer gebiedsgericht worden gestuurd op de verschillende leefbaarheidsaspecten. De invoering van de Omgevingswet is echter uitgesteld tot 2020. |
Landelijk beraadt men zich op het energie- en klimaatbeleid tot 2050. Dit zal ook in meerdere of mindere mate moeten worden vertaald naar de provincie Noord-Holland. Deze doorvertaling kan van invloed zijn op de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de provincies wat tot gevolg kan hebben dat we onze rol en taken moeten herzien. | Vanuit het Rijk wordt conform het regeerakkoord ingezet op het sluiten van een interbestuurlijk programma en een Klimaat en energieakkoord met alle maatschappelijke partners (rond de zomer 2018) om tot realisatie van de Europese afspraken te komen. Hier worden ook afspraken gemaakt over verantwoordelijkheden, rollen middelen. |
Verbonden partijen
Programma | OD | Verbonden partij | Doel |
---|---|---|---|
4 | 4.1.2 | Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek | Vergunningverlening en handhaving milieutaken. |
4 | 4.1.2 | Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | Vergunningverlening en handhaving milieutaken. |
4 | 4.1.2 | RUD Noord-Holland Noord | Vergunningverlening en handhaving milieutaken |
4 | 4.1.2 | Omgevingsdienst IJmond | Vergunningverlening en handhaving milieutaken. |
4 | 4.1.2 | Fonds Nazorg gesloten stortplaatsen Provincie Noord-Holland | Beheer fonds ten behoeve van de nazorg stortplaatsen. |
4 | 4.1.2 | N.V. Afvalzorg Holding | Efficiënt gebruik stortplaatsen |
4 | 4.2.1 | Ontwikkelingsfonds Duurzame Energie Provincie Noord-Holland B.V. (ODENH) | Stimulering duurzame energie en ontwikkeling economie |
4 | 4.2.1 | Participatiefonds Duurzame Economie Provincie Noord-Holland B.V. | stimuleren duurzame economie |
4 | 4.2.1 | Alliander N.V. | Energievoorziening |
*Verdere informatie is te vinden in de paragraaf verbonden partijen
Gerealiseerde budgettabel
(bedragen × € 1.000)
Lasten | Jaarrekening 2016 | Ontwerpbegroting 2017 | Actuele begroting 2017 | Jaarrekening 2017 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 3.530 | 2.775 | 2.946 | 2.943 | 3 | 0 | 2.970 |
Directe lasten | 5.678 | 4.819 | 5.886 | 6.904 | -1.018 | -17 | 5.857 |
Kapitaallasten | 58 | 0 | 0 | 23 | -23 | - | 0 |
Overdrachten | 14.805 | 14.639 | 21.415 | 18.144 | 3.271 | 15 | 15.820 |
Subtotaal lasten | 24.071 | 22.233 | 30.247 | 28.014 | 2.233 | 7 | 24.647 |
Baten | -20.461 | -4.770 | -5.306 | -7.894 | 2.588 | -49 | -2.980 |
Saldo van baten en lasten | 3.610 | 17.463 | 24.941 | 20.120 | 4.821 | 19 | 21.667 |
Storting reserves | 0 | 0 | 18.043 | 18.044 | -1 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | -1.008 | 1.008 | - | 0 |
Resultaat | 3.610 | 17.463 | 42.984 | 37.156 | 5.828 | 14 | 21.667 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de gerealiseerde budgettabel
Op het programmaniveau zijn alleen die verschillen toegelicht, die het financiële resultaat van 2017 verklaren. Om dubbele teksten te voorkomen, leest u de toelichting op resultaatneutrale verschillen (o.a. lasten met bijbehorende baten of onttrekkingen uit reserves) alleen bij de operationele doelen. De apparaatskosten worden grotendeels via een van tevoren bepaalde verdeelsleutel toegerekend aan de programma's. Verschillen met de begroting hebben daardoor een algemene oorzaak. Deze leest u in de paragraaf bedrijfsvoering.
Directe lasten
Overige verschillen (zie specificatie bij OD)
OD 4.1.1 minder besteed € 175.000 voordeel
OD 4.1.2 meer besteed, € 30.000, nadeel
OD 4.2.1 minder besteed, € 64.000, voordeel
OD 4.2.1 Uit de concept jaarrekening 2017 van PDENH blijkt dat op basis van herwaardering van hun participaties het treffen van een verliesvoorziening in 2017 noodzakelijk is. (Naar beneden bijgesteld, € 363.000 nadeel).
Overdrachten
OD 4.1.2 De lager dan begrote kosten worden verklaard doordat het Swung systeem in 2017 niet is vervangen. Voor deze vervanging is de Provincie afhankelijk van de Nationale Databank Wegverkeergegevens (NDW) (minder besteed, € 100.000 voordeel).
OD 4.1.2 Het incidentele budget voor vergunningverlening door de Omgevingsdiensten voor bijzondere eenmalige projecten is niet volledig besteed doordat projecten vertraging oplopen door verschuivingen in de planning van het totale project. Een deel van de vergunningverlening zal in 2018 plaatsvinden (minder besteed, € 1,5 miljoen, voordeel). Niet bestede middelen uit 2017 zijn bij de eerste begrotingswijziging 2018 beschikbaar gesteld voor 2018.
OD 4.1.2 Noord-Holland ontvangt voor de door de omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (NZKG) betaalde btw-compensatie uit het btw-compensatiefonds en betaalt deze compensatie weer door aan de OD. In 2017 was bij de raming hiervoor geen rekening gehouden met de verhoogde bijdrage aan de OD en de daardoor hogere bijdrage (meer besteed, € 497.000, nadeel).
OD 4.2.1 Op grond van de Uitvoeringsregeling 2017 Asbest eraf, Zonnepanelen erop kunnen tot in oktober 2018 subsidies worden aangevraagd. Daardoor is niet al het hiervoor in 2017 beschikbare budget gebruikt. De niet bestede middelen uit 2017 zijn bij de eerste begrotingswijziging 2018 beschikbaar gesteld voor 2018 (minder besteed, € 246.000, voordeel).
OD 4.1.2 Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting)
Diverse kleinere verschillen (meer besteed, € 84.000, nadeel)
Baten
OD 4.1.2 In 2017 is met de OD NZKG een uitvoeringsovereenkomst gesloten op basis van prestatiegerichte financiering. Uit de jaarrapportage van de OD blijkt dat de verleende bijdrage hoger is geweest dan de werkelijke kosten. Dit bedrag is terugontvangen (meer baten, € 354.000, voordeel).
OD 4.1.2 Er zijn meer leges ontvangen voor vergunningverlening door de Omgevingsdiensten doordat er meer aanvragen zijn gedaan en de gemiddelde bouwsom van projecten (waarop de legesheffing is gebaseerd) hoger was dan verwacht. Daarnaast zijn vergunningen voor Wind op Land die in 2016 gepland stonden, in 2017 verleend (meer baten, € 899.000, voordeel).