Doelenboom
Beleidsdoel 2.1
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Beleidsdoel 2.2
Vervoersbeleid maken en uitvoeren
Operationele doelen
Beleidsdoel 2.3
Openbaar vervoer waarborgen
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Maatschappelijk doel
Voor veilig vervoer naar en bereikbaarheid van woon-, werk- en recreatielocaties zorgdragen.
Realisatie van de prioriteiten voor dit begrotingsjaar
Prioriteit | % | Toelichting |
---|---|---|
Voorstel over voorkeursalternatief voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek, Zuid-Kennemerland en de Haarlemmermeer en het verminderen van de verkeershinder in de leefomgeving voorgelegd aan GS en PS (OD 2.1.2). | 100% | Met het besluit van 19 december 2017 in zowel GS van Noord-Holland als Zuid-Holland heeft een voorlopige afronding van de studie voor de plan-MER plaatsgevonden. Het heeft geleid tot een voorlopig voorkeursalternatief waarover met de statencommissie Mobiliteit & Financiën in Noord-Holland op 25 januari 2018 een eerste beraadslaging heeft plaatsgevonden. In Zuid-Holland heeft dit plaatsgevonden op 7 februari 2018. Hier betreft het de commissie Verkeer & Milieu. |
Ontwerp PIP voor de verbinding A8/A9 aan GS voorgelegd (OD 2.1.2). | 25% | De plan-MER voor een voorkeursalternatief is afgerond. Op basis van deze informatie zou een keuze voor een voorkeursalterna-tief worden gemaakt, als voorbereiding op het Provinciaal Inpassingsplan (PIP). Na het besluit over een voorkeursalternatief zou vervolgens de planuitwerkingsfase starten. Echter de keuze voor een voorkeursalternatief is uitgesteld omdat ICOMOS als adviseur van UNESCO een negatief advies heeft gegeven over de uitgewerkte alternatieven. GS treden daarom eerst in overleg met de ministers van I&W en OCW over de interpretatie van het advies en de wijze waarop het proces verder gaat. |
Gunning aanbesteding concessie Noord-Holland Noord (OD 2.3.1). | 100% | Definitieve gunning aanbesteding Noord-Holland-Noord heeft plaatsgevonden op 4 juli 2017. Er waren geen bezwaarprocedures. |
Ontwikkelingen in de omgevingsfactoren lopende het begrotingsjaar
Omgevingsfactor | Ontwikkeling | |
---|---|---|
Ruimtelijke en sociaaleconomische ontwikkelingen. | Geen opmerkingen. | |
Partners in de Metropoolregio Amsterdam, het Rijk, gemeenten, waterschappen, openbaar vervoerbedrijven, belangenorganisaties, individuele grondeigenaren en reizigers. | Geen opmerkingen. | |
Demografische en economische ontwikkelingen. |
|
Verbonden partijen
Programma | OD | Verbonden partij | Doel |
---|---|---|---|
2 | 2.1.4 | Beheersregeling Amstel | Beheer van de Amstel (het beheer van de Amstel is overgedragen van de provincie aan het hoogheemraadschap Amstel Gooi en Vechtstreek). |
*Verdere informatie is te vinden in de paragraaf verbonden partijen
Gerealiseerde budgettabel
(bedragen × € 1.000)
Lasten | Jaarrekening 2016 | Ontwerpbegroting 2017 | Actuele begroting 2017 | Jaarrekening 2017 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 21.273 | 14.801 | 14.879 | 15.826 | -947 | -6 | 23.081 |
Directe lasten | 98.074 | 75.179 | 84.235 | 45.079 | 39.156 | 46 | 82.980 |
Kapitaallasten | 64.357 | 12.072 | 11.839 | 12.019 | -180 | -2 | 17.055 |
Overdrachten | 79.126 | 77.230 | 90.523 | 85.294 | 5.229 | 6 | 72.261 |
Subtotaal lasten | 262.831 | 179.282 | 201.476 | 158.218 | 43.258 | 21 | 195.377 |
Baten | -98.875 | -8.658 | -68.775 | -77.115 | 8.340 | -12 | -10.640 |
Saldo van baten en lasten | 163.957 | 170.624 | 132.701 | 81.104 | 51.598 | 39 | 184.737 |
Storting reserves | 136.787 | 141.893 | 249.405 | 252.668 | -3.264 | -1 | 100.954 |
Onttrekking reserves | -56.025 | -94.863 | -85.925 | -82.404 | -3.521 | 4 | -81.342 |
Resultaat | 244.719 | 217.654 | 296.181 | 251.368 | 44.813 | 15 | 204.349 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de gerealiseerde budgettabel
Op het programmaniveau zijn alleen die verschillen toegelicht, die het financiële resultaat van 2017 verklaren. Om dubbele teksten te voorkomen, leest u de toelichting op resultaatneutrale verschillen (o.a. lasten met bijbehorende baten of onttrekkingen uit reserves) alleen bij de operationele doelen. De apparaatskosten worden grotendeels via een van tevoren bepaalde verdeelsleutel toegerekend aan de programma's. Verschillen met de begroting hebben daardoor een algemene oorzaak. Deze leest u in de paragraaf bedrijfsvoering.
Directe lasten
OD 2.1.2 Voor het project N197, dat in 2016 is afgesloten, zijn er nagekomen lasten. Dit betreft een grondaankoop (meer besteed, € 93.000, nadeel).
OD 2.1.2 Voor uitgaven met betrekking tot de Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten (WION) is in 2017 een bedrag van € 130.000 begroot. Door een lager uitgevallen aanbesteding komen de uitgaven hiervoor op € 32.000 uit (minder besteed, € 98.000 voordeel, waarvan € 83.000 niet neutraal).
OD 2.1.2 In 2017 zijn renovatiewerkzaamheden uitgevoerd aan de Abdijtunnel. Er is € 127.000 minder besteed dan was begroot aan regulier onderhoud van de Abdijtunnel, omdat oplevering van de renovatiewerkzaamheden later heeft plaatsgevonden dan gepland. Onderhoudswerkzaamheden tijdens de renovatie waren onderdeel van de renovatieovereenkomst (minder besteed, € 127.000, voordeel).
OD 2.1.2 Schades aan wegen met een bedrag onder de € 50.000 zijn ondergebracht in de gebiedscontracten. Hierdoor wordt op het begrote schadebudget minder uitgegeven (minder besteed, € 315.000 neutraal en € 100.000 voordeel.
OD 2.1.2 Als gevolg van relatief zachte winterse weersomstandigheden in het seizoen 2016-2017 zijn er minder gladheidsbestrijdingsacties uitgevoerd (minder besteed, € 319.000, voordeel).
OD 2.1.2 In het gebiedscontract Kop van Noord-Holland zijn op basis van een risicoafweging werkzaamheden doorgeschoven naar 2018 (minder besteed, € 281.000, neutraal en € 354.000, voordeel).
OD 2.1.2 In 2017 heeft de overgang van separate vaste onderhoudscontracten naar integrale gebiedscontracten plaatsgevonden voor de gebieden Midden Noord en Gooi- en Vechtstreek. Om deze overgangsperiode soepel te laten verlopen zijn extra vaste onderhoudswerkzaamheden voor het onderdeel wegen uitgevoerd, zoals een extra veeg- en reinigingsronde en een extra snoeironde. Hiervoor is gekozen om de verkeersveiligheid op en langs de provinciale wegen te kunnen blijven borgen (meer besteed, € 1.242.000, nadeel).
OD 2.1.2. Ter afronding van het in 2017 aflopende energiecontract voor het onderdeel wegen is door de leverancier een voorschot in rekening gebracht. Op basis van de werkelijke meterstanden zal de eindafrekening plaatsvinden in 2018. Te veel in rekening gebrachte energiekosten zullen in 2018 worden verrekend (meer besteed, € 300.000, nadeel).
OD 2.1.2 In 2017 is de werkplek van de weginspecteurs verbeterd door de ontwikkeling van de ongevallen- en calamiteitenapp. Hierdoor is het vastleggen van incidenten op de provinciale wegen sterk verbeterd (meer besteed, € 194.000, nadeel).
OD 2.1.2 Door de overgang naar gebiedscontracten sluit de onderbouwing van de voorziening groot onderhoud wegen en vaarwegen niet meer aan op het meest actuele door PS vastgestelde PMO. Daarom is volgens de wettelijke regels (BBV) de totale voorziening voorlopig opgeheven. (minder besteed, € 157.000 neutraal en 22.273.000, voordeel). Via deze jaarrekening wordt de (per saldo) administratieve vrijval per 31-12-2017 van € 24,6 miljoen voor wegen aan uw Staten voorgelegd. Dit budget is gebaseerd op normkosten en was en blijft nodig voor het behouden van het door u vastgestelde kwaliteitsniveau van wegen. Wij stellen u daarom in de resultaatbestemming bij deze jaarrekening voor het bedrag te storten in de nieuw in te stellen reserve variabel onderhoud wegen.
OD 2.1.4 Door de latere start van de gebiedscontracten is er in 2017 meer budget overgeheveld naar de gebiedscontracten dan er daadwerkelijk nodig was. Daarnaast is een aantal werkzaamheden ten laste van de exploitatie geboekt die ten laste van de voorziening Groot onderhoud hadden moeten worden verantwoord. Daarom is ter compensatie de storting in de voorziening Groot onderhoud 2017 verlaagd, waardoor de exploitatie en de voorziening de juiste stand hebben (meer besteed, € 1.562.000, nadeel en € 131.000, nadeel). Met inachtneming van deze mutaties is de voorziening opgeheven.
OD 2.1.4 Met ingang van 2017 maken de onderhoudscontracten deel uit van de gebiedscontracten Midden Noord en Gooi en Vechtstreek. Voorheen waren dit aparte vaste onderhoudscontracten voor het onderdeel vaarwegen. Om deze overgangsperiode soepel te laten verlopen zijn extra vaste onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Hiervoor is gekozen om de continuïteit van onder andere de beweegbare kunstwerken te kunnen blijven borgen (meer besteed, € 450.000, nadeel).
OD 2.1.4 In 2017 zijn de energiekosten voor het onderdeel vaarwegen op basis van een voorschot in rekening gebracht. Het huidige energiecontract liep af in 2017. Op basis van de werkelijke meterstanden zal de eindafrekening plaatsvinden in 2018. Te veel in rekening gebrachte energiekosten zullen in 2018 worden verrekend (meer besteed, € 150.000, nadeel).
OD 2.1.4 Als gevolg van de outsourcing van de brugbediening worden de personele kosten uit detachering ten laste van de exploitatiebegroting gebracht in plaats van de apparaatskosten. De directe lasten zijn als gevolg van de outsourcing niet verhoogd (meer besteed, € 385.000, nadeel).
OD 2.1.4 Bestrijding van ijs op de vaarwegen is in 2017 niet nodig geweest. Er is daardoor minder uitgegeven dan was begroot (minder besteed, € 55.000, voordeel).
OD 2.1.4 Door de overgang naar gebiedscontracten sluit de onderbouwing van de voorziening groot onderhoud wegen en vaarwegen niet meer aan op het meest actuele door PS vastgestelde PMO. Daarom is volgens de wettelijke regels (BBV) de totale voorziening voorlopig opgeheven (minder besteed, € 12.516.000, voordeel). Via deze jaarrekening wordt de (per saldo) administratieve vrijval per 31-12-2017 van € 10,3 miljoen voor vaarwegen aan uw Staten voorgelegd. Dit budget is gebaseerd op normkosten en was en blijft nodig voor het behouden van het door u vastgestelde kwaliteitsniveau van de vaarwegen. Wij stellen u daarom in de resultaatbestemming bij deze jaarrekening voor het bedrag te storten in de nieuw in te stellen reserve variabel onderhoud vaarwegen.
OD 2.2.1 De onderbesteding op overige (reguliere) studiekosten PMI wordt veroorzaakt door de langere doorlooptijden van studies die nodig zijn om tot overeenstemming te komen met de omgeving (minder besteed € 197.000, voordeel).
OD 2.2.1 De uitgaven aan kleine wegenwerken kunnen per jaar fluctueren. In 2017 zijn er minder ingrepen uitgevoerd dan begroot (minder besteed, € 72.000, voordeel).
Overdrachten
OD 2.1.1 In de begroting 2017 was geen bedrag opgenomen ten behoeve van systemen voor de inwinning van verkeersdata. Dit project was niet voorzien bij het opstellen van de begroting (meer besteed, € 50.000, nadeel).
OD 2.1.1 Een overschrijding van € 80.000 is ontstaan omdat de bijdrage aan het Nationale Databank Wegverkeergegevens (NDW) inclusief btw wordt toegekend, maar exclusief btw is begroot. De BTW wordt achteraf bij nacalculatie met partijen in 2018 verrekend (meer besteed, € 80.000, nadeel).
OD 2.1.2 Doordat de voorziening groot onderhoud wegen en vaarwegen is opgeheven per 1 januari 2017 is het variabele onderhoud wegen ten laste van de exploitatie gebracht (meer besteed, € 241.000, nadeel).
OD 2.1.2 Diverse kleinere verschillen (meer besteed, € 56.000, nadeel).
OD 2.1.4 Doordat de voorziening groot onderhoud wegen en vaarwegen is opgeheven per 1 januari 2017 is het variabele onderhoud vaarwegen ten laste van de exploitatie gebracht (meer besteed, € 11.500, nadeel).
Baten
OD 2.1.1 De baten vallen voor het product Verkeersmanagement lager uit (minder baten, € 59.000, nadeel, waarvan € 13.000 niet neutraal). Een nadere toelichting wordt gegeven bij het operationeel doel.
OD 2.1.2 Vooruitlopend op de definitieve eindafrekening van de N201 moeten op de balans gereserveerde middelen vrijvallen, omdat daar geen verplichting meer tegenover staat (meer baten, € 6,38 miljoen, voordeel).
OD 2.1.2 Als gevolg van relatief zachte winterse weersomstandigheden zijn er minder gladheidsbestrijdingsacties voor gemeenten en waterschappen uitgevoerd (minder baten, € 64.000, nadeel).
OD 2.1.4 Er hebben zich in 2017 minder schades voorgedaan aan vaarwegen, waardoor het verhaal van herstelkosten ook lager is uitgevallen in 2017 (minder baten, € 21.000, nadeel
OD 2.1.4. Schades aan vaarwegen onder de € 50.000 zijn ondergebracht in de gebiedscontracten. Als gevolg hiervan wordt op het begrote schadebudget minder uitgegeven en minder ontvangen (minder baten, € 118.000, neutraal en € 31.000, nadeel).