Instrumenten & output
operationeel doel
Instrumenten
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | 0utput gerealiseerd | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Meetmoment: | Zomernota 2017 | |||||
5.3.1.01 Faciliteren regionale economische samenwerking | - Conform. - Conform. - Conform. - Conform. | |||||
- Bijdrage aan Ontwikkelbedrijf Noord-Holland Noord voor de uitvoering van het jaarlijks activiteitenprogramma is verleend. | ||||||
Toelichting | ||||||
- 1e bullit: 18 gemeenten en de provincie hebben de regionaal economische samenwerking voor een periode van 7 jaar verlengd door ondertekening van een aandeelhouders- en een dienstverleningsovereenkomst aan ONHN. | ||||||
Overige toelichtingen | ||||||
Betekenis van de gebruikte termen en afkortingen: | ||||||
SADC = Schiphol Area Development Company | ||||||
Beleidsstukken bij dit instrument: | ||||||
Uitvoeringsagenda Economie 2016-2019 | ||||||
Meetmoment: | Zomernota 2017 | |||||
5.3.1.02 Toekomstbestendig maken van werklocaties | - Conform. - Conform. | |||||
- Via de Uitvoeringsregeling HIRB is verbetering tot stand gebracht in kwaliteit en duurzaamheid van werklocaties. | ||||||
Toelichting | ||||||
-1e bullit: er zijn 12 subsidies verstrekt vanuit het programma HIRB. | ||||||
Overige toelichtingen | ||||||
Betekenis van de gebruikte termen en afkortingen: | ||||||
HIRB = Herstructurering en Intelligent Ruimtegebruik Bedrijventerreinen | ||||||
Beleidsstukken bij dit instrument: | ||||||
Uitvoeringsagenda Economie 2016-2019 | ||||||
Meetmoment: | Zomernota 2017 | |||||
5.3.1.03 Faciliteren van regionale afstemming voor werklocaties en detailhandel | - Conform. - De jaarlijkse monitoring van bedrijventerreinen en kantoren is nog niet geheel uitgevoerd in de Monitor Werklocaties Noord-Holland. - Conform. | |||||
- De regionale afstemming voor de ontwikkeling van werklocaties in Noord-Holland Zuid (via Uitvoeringsstrategie Plabeka) en Noord-Holland Noord (via regionale convenanten) is bereikt en is bewaakt. | ||||||
Toelichting | ||||||
- 2e bullit: Doordat dit jaar buiten de formele bedrijventerrenen en kantoorlocaties ook gemengde werklocaties zijn meegenomen is meer tijd besteed aan het opzetten van de monitor. Hierdoor is enige vertraging opgetreden. Begin 2018 is de monitor gereed. | ||||||
Overige toelichtingen | ||||||
Betekenis van de gebruikte termen en afkortingen: | ||||||
Plabeka = Platform Bedrijventerreinen en Kantoren (in de MRA) | ||||||
Beleidsstukken bij dit instrument: | ||||||
Uitvoeringsagenda Economie 2016-2019 | ||||||
Meetmoment: | Zomernota 2017 | |||||
5.3.1.04 Stimuleren van het toerisme in Noord-Holland | - Conform. - Conform. | |||||
- In samenwerking met MRA-partners (Agenda Toerisme) zijn diverse promotionele activiteiten en projecten uitgevoerd, o.a. gericht op betere spreiding bezoekersstromen. | ||||||
Toelichting | ||||||
-1e bullit: in het kader van "Amsterdam bezoeken, Holland zien" zijn o.a. de volgende promotionele activiteiten uitgevoerd: themacampagnes, persreizen, uitwerking gebiedsplannen en de ontwikkeling van "Cycleseeing Amsterdam". | ||||||
Overige toelichtingen | ||||||
Betekenis van de gebruikte termen en afkortingen: | ||||||
MRA = Metropool Regio Amsterdam | ||||||
Beleidsstukken bij dit instrument: | ||||||
Uitvoeringsagenda Economie 2016-2019 | ||||||
Meetmoment: | Zomernota 2017 | |||||
5.3.1.05 Aantrekken van internationale bedrijven | - Conform. - Conform. | |||||
- Internationale bedrijven die zich willen vestigen in Noord-Holland, zijn gesignaleerd en begeleid. | ||||||
Overige toelichtingen | ||||||
Beleidsstukken bij dit instrument: | ||||||
Uitvoeringsagenda Economie 2016-2019 |
Meerjarenoverzicht baten & lasten (x 1.000 euro)
operationeel doel
Meerjarenoverzicht en toelichting
Operationeel doel 5.3.1 | Bijdragen aan een aantrekkelijk en duurzaam ruimtelijk vestigingsklimaat | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Jaarrekening | Ontwerp begroting 2017 | Actuele begroting 2017 | Jaarrekening 2017 | Bedrag verschil * | % | Begroting 2018 |
Apparaatskosten | 0 | 0 | 1.000 | 992 | 8 | 1 | 994 |
Directe lasten | 0 | 0 | 2.668 | 17.404 | -14.736 | -552 | 3.136 |
Overdrachten | 0 | 0 | 5.543 | 2.670 | 2.873 | 52 | 16.670 |
Subtotaal Lasten | 0 | 0 | 9.211 | 21.066 | -11.856 | -129 | 20.800 |
Baten | 0 | 0 | -11.289 | -11.009 | -280 | 2 | -6.108 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | -2.079 | 10.057 | -12.135 | 584 | 14.692 |
Storting reserves | 2.837 | 6.112 | 6.112 | 6.112 | 0 | - | 4.893 |
Onttrekking reserves | -6.182 | 0 | -1.487 | -1.285 | -202 | 14 | -4.500 |
Resultaat | -3.345 | 6.112 | 2.546 | 14.884 | -12.338 | -485 | 15.085 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de Gerealiseerde budgettabel
Directe lasten
Het beslag op het budget Regionale Economie valt lager uit doordat voor de beleidsontwikkeling van een aantal onderdelen - zoals circulaire economie en MKB-beleid - veel eigen ambtelijke capaciteit is ingezet. Hierdoor is er dit jaar minder inhuur van externe adviseurs e.d. nodig dan waar eerst rekening mee werd gehouden. Daarnaast heeft de oprichting van het Innovatiefonds ook langer geduurd waardoor een deel van de kosten in 2018 zullen vallen (minder besteed, € 100.000, voordeel).
Voor digitale infrastructuur zijn de niet bestede middelen uit 2017 bij de eerste begrotingswijziging 2018 beschikbaar gesteld voor 2018. In 2017 hebben wij besloten tot het ondersteunen van kansrijke lokale initiatieven met het verstrekken van garantstellingen. Het procesgeld dat hiermee gemoeid is wordt betaald uit het beschikbare budget. Dit loopt door in 2018. Naar verwachting zullen wij in 2018 een besluit nemen over ingediende aanvragen voor garantstelling (niet bestede middelen uit 2017, € 359.000, voordeel).
Voor Noordzeehavens zijn de niet bestede middelen uit 2017 bij de eerste begrotingswijziging 2018 beschikbaar gesteld voor 2018. De interne voorbereiding met de partners voor het project ontwikkeling Averijhaven heeft in 2017 langer geduurd dan gepland. Hierdoor kan pas in 2018 met de uitvoering worden gestart (niet bestede middelen uit 2017, € 66.000, voordeel).
Voor duurzaam vestigingsbeleid zijn er twee opdrachten van in totaal € 200.000 uitgezet, die anderhalf jaar duren. In 2017 is er € 43.000 gedeclareerd uit de reserve Herstructurering Bedrijfsterreinen. De rest van de kosten zal in 2018 worden gemaakt (minder besteed, € 157.0000, neutraal).
Voor het SHIP stond voor eind december nog aanpassingen aan het gebouw ingepland, die zijn echter doorgeschoven naar januari 2018 (minder besteed, € 145.000, neutraal).
Lening stichting Voorbereiding Pallas-reactor
De provincie Noord-Holland heeft samen met het Rijk de stichting Voorbereiding Pallas-reactor (hierna stichting Pallas) opgericht. Rijk en provincie hebben elk een lening van maximaal € 40 miljoen beschikbaar gesteld om de eerste stappen te kunnen zetten voor realisatie van Pallas. De € 80 miljoen wordt aangewend door de stichting Pallas voor de nadere uitwerking van het ontwerp, de aanbesteding en vergunningprocedure voor de nieuwe reactor.
In GS en PS is aan de orde geweest dat de financiering van de voorbereidingsfase zeer risicovol is. Om deze reden zijn go/no-go momenten ingebouwd, waarbij GS aan de hand van een actuele business case PS consulteren over het verder gaan met het project. Elke fase wordt afgesloten met een go/no go besluit door Rijk en provincie gezamenlijk. De bouw en exploitatie van de reactor moet volledig privaat met risicodragend kapitaal worden gefinancierd. Daarbij geldt dat de gemaakte kosten voor ontwerp, aanbesteding en vergunningprocedure door de private investeerders moeten worden terugbetaald. De bijdrage van het Rijk en de provincie dient dan ook gezien te worden als een investering die op termijn wordt terugverdiend.
Op 3 april 2018 is door de stichting Pallas het betalingsverzoek voor de derde tranche ad € 17,5 miljoen ingediend. De stichting heeft daarbij de Businesscase 3.1 gevoegd en verzocht voor 1 juli 2018 een besluit te nemen. Daarnaast heeft Pallas verzocht om de looptijd van de lening te verlengen van 1 januari 2019 tot 1 juli 2020 en om het maximaal beschikbaar te stellen krediet van € 40 miljoen te verhogen door de verschuldigde rente bovenop het nominale bedrag van € 40 miljoen te boeken.
Op basis van de thans bekende feiten is ten behoeve van de provinciale jaarrekening 2017 het risico van de lening gewogen en wordt de kans op terugbetaling van de lening zodanig ingeschat dat daarvoor een voorziening is opgenomen voor het volledige bedrag van de vordering ultimo 2017. De reden voor deze inschatting zit onder meer in de vertraging zoals deze blijkt uit de Business case 3.1 en de review 2018 door Strategy&. Niet alleen zal de looptijd van de provinciale lening verlengd moeten worden, tevens wordt aangegeven dat ook de jaren daarna enige vorm van publieke betrokkenheid nodig zal zijn. Daarnaast geeft het elk jaar oplopende negatieve eigen vermogen van Pallas aan dat de kans op volledige inning van de vordering naar de situatie eind 2017 als niet realistisch moet worden beoordeeld.
Tenslotte is van belang dat bij het opmaken van de provinciale jaarrekening 2017 de provincie nog in overleg is met het Rijk over de condities en het tijdstip van een eventuele derde tranche, waardoor er nog geen besluit over de vervolgfinanciering van Pallas ligt. Provinciale Staten zijn op 20 juni 2018 geïnformeerd over het uitstel van de besluitvorming over de derde tranche.
Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting):
- Afrekeningsverschillen (minder besteed, € 23.000, neutraal)
- Verschuiving tussen directe lasten en overdrachten (minder besteed, € 327.000, neutraal)
- Diverse kleinere verschillen (minder besteed, € 109.000, neutraal)
- Diverse kleinere verschillen (minder besteed, € 35.000, voordeel)
Kapitaallasten
In 2017 is een verliesvoorziening getroffen voor de RON (meer besteed, € 389.000, nadeel).
Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting):
- Verschuiving tussen kapitaallasten en overdrachten (meer besteed, € 371.000, neutraal)
Overdrachten
De aanvragen voor de uitvoeringsregeling Herstructurering en Intelligent Ruimtegebruik Bedrijventerreinen kunnen worden gedaan van augustus 2017 tot augustus 2018. In 2017 zijn minder aanvragen binnengekomen dan verwacht, daarom zijn er ook minder bestedingen uit de reserve Herstructurering Bedrijventerreinen (minder besteed, € 145.000, neutraal).
Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting):
- Afrekeningsverschillen (minder besteed, € 2,6 miljoen, neutraal)
- Verschuiving tussen directe lasten en overdrachten (meer besteed, € 327.000, neutraal)
- Verschuiving tussen kapitaallasten en overdrachten (minder besteed, € 371.000, neutraal)
- Diverse kleinere verschillen (minder besteed, € 69.000, neutraal)
- Diverse kleinere verschillen (minder besteed, € 15.000, voordeel)
Baten
Het restant van de bijdragen van derden voor het SHIP zijn in de balans geboekt ten behoeve van uitgaven in volgende jaren. Dit is een administratieve boeking (minder baten, € 254.000, neutraal).
Overige verschillen (zie leeswijzer voor algemene toelichting):
- Diverse kleinere verschillen (minder baten, € 33.000, voordeel)
Onttrekking reserves
De onttrekking uit de reserve Herstructurering Bedrijventerreinen is aangepast aan de uitgaven uit de reserve (minder onttrokken, € 302.000, neutraal).
De onttrekking uit de reserve Programma Water als Economische Drager is aangepast aan de uitgaven uit de reserve (minder onttrokken, € 100.000, neutraal).